Żurawina


Ѽ Przyprawy świata

 

Trochę się zastanawiałem nad wyborem kategorii dla żurawiny i co zaznaczyć przy opisie, wybór padł jednak na przyprawy świata.

Jeśli mówimy o owocach w kuchni lub jako dodatek do naszych dań, zwykle mamy na myśli najbardziej znane czyli jabłka, gruszki, banany czy owoce leśne. Nadal mało popularna, chociaż często spotykana w naszym kraju jest żurawina. Gatunek rośliny wieloletniej z rodziny wrzosowatych, wykazująca bardzo pozytywne działanie na nasz organizm. 

Żurawinę najczęściej kupujemy w sklepach pod różnymi postaciami, bądź to suszonej, świeżej lub już w przetworach jak np. soki czy dżemy.  Jednak jeśli mamy ku temu sposobność możemy ją również wyhodować samodzielnie, we własnym ogrodzie. Istnieje wiele odmian żurawiny, która w naturalnym środowisku rośnie zazwyczaj na torfowiskach.

Najbardziej znana jest żurawina błotna. Innymi odmianami są żurawina drobnokwiatowa oraz wielkokwiatowa. Na świecie najpowszechniejsza jest jednak żurawina amerykańska. To oczywiście jest jako ciekawostka i nie będę tutaj pisał o jej uprawie, bo to zupełnie inny temat, natomiast ciekawych zachęcam do poszukania we własnym zakresie.

Zajmiemy się tym co drzemie w tej roślince czyli co może ciekawego wnieść do naszego życia a raczej naszej kuchni. 

 

 

WŁAŚCIWOŚCI ODŻYWCZE

Weźmiemy pod uwagę owoce ponieważ głównie o nie nam chodzi dlatego, że są bogate w witaminy i mikroelementy.  

To prawdziwa skarbnica witaminy C  to znany przeciwutleniaczy, który chroni przed wieloma chorobami oraz witaminy E czyli silnym antyoksydantem, chroni przed wolnymi rodnikami oraz zwiększa odporność. Żurawina ponad to zawiera też dużą ilość błonnika, dzięki czemu wspomaga proces trawienia oraz przyspiesza metabolizm. Owoce żurawiny są także bogatym źródłem witaminy A, B1, B2, P, węglowodanów, żelaza, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, jodu oraz substancji wspomagających organizm w walce z grypą i infekcjami. Ze względu na swoje właściwości żurawina jest uważana za naturalny antybiotyk.

 

 Zastosowanie jej w naszej kuchni chroni nas między innymi przed takimi schorzeniami jak:

  • miażdżyca
  • choroba wieńcowa serca
  • zapalenia dróg moczowych
  • cukrzyca
  • otyłość 
  • skutecznie obniża ciśnienie krwi
  • obniża poziom złego cholesterolu

Niektórzy chętnie zjadą żurawinę świeża oraz suszoną jako przekąskę. Ma ona cierpki, dość kwaśny smak ale jest doskonałym rozwiązaniem w przypadku chęci zastąpienia słodyczy czymś zdrowszym. Ciekawie smakuje w połączeniu z innymi przekąskami, w tym orzeszkami solonymi. 

W przypadku zapalenia pęcherza napar z owoców żurawiny bywa skuteczniejszy od aptecznych leków. Żurawina jest głównym składnikiem wielu preparatów ziołowych, stosowanych przy infekcjach dróg moczowych. Na drogi moczowe odkażająco działa także napar z liści żurawiny, gdyż zawierają one dużo bakteriobójczej substancji o nazwie arbutyna. Warto też pić soki czy herbaty z żurawiny.

 

 

ZASTOSOWANIE ŻURAWINY

Ze względu na wysoką zawartość silnego antyoksydantu kwasu benzoesowego i kwasu cytrynowego,  owoce stosowane są jako doskonały naturalny konserwant pochodzące z przyrody i mogą być przez kilka miesięcy przechowywane w stanie surowym, zalane wodą.

W Polsce dostępna jest głównie żurawina błotna. W sezonie jesiennym można łatwo kupić na targowiskach świeże owoce z bieżących zbiorów. Są one bardzo cierpkie i do spożycia nadają się w postaci przetworzonej. Najzdrowszy jest świeżo wyciśnięty sok. Owoce żurawiny można również zamrozić i przechowywać przez kilka miesięcy. Sok z zamrożonych owoców niewiele traci ze swych odżywczych i leczniczych właściwości.

Jednak najczęściej dostępne w sprzedaży są suszone owoce, które po różnych cenach możemy dostać nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością ale nawet w większych marketach. Z żurawiny warto też przygotować kompoty, kisiele, galaretki i konfitury. Nawet jeśli nie mamy świeżych to możemy dodać suszone owoce jako dodatek.

Jako ciekawostka w niektórych rejonach dodawano je do kwaszenia kapusty, aby zapobiec rozwojowi nieprawidłowej flory bakteryjnej w procesie kwaszenia.

Zapewne docenisz także inne zalety żurawiny. Dzięki substancjom zawarte w żurawinie pielęgnują jamę ustną, zapobiegają powstawaniu płytki nazębnej i chorobom dziąseł.  Jest to zaletą dla kobiet w okresie ciąży, gdzie dziąsła są bardziej rozpulchnione i przekrwione, a więc także podatne na uszkodzenia. Warto pamiętać jeszcze o tym, że witamina C, obecna w owocach żurawiny, ułatwia przyswajanie dwóch pierwiastków bardzo ważnych w okresie ciąży: żelaza, chroniącego przyszłą mamę przed anemią, oraz wapnia, niezbędnego do prawidłowego rozwoju kości, zębów i mięśni rozwijającego się dziecka. Nie piszę tutaj o zdrowotnym zastosowaniu na drogi moczowe o czym już wspominałem wyżej. Dlatego spożywanie jest bezpieczne w okresie ciąży. 

Żurawina jest owocem ale doskonale komponuje się z potrawami, nadając im ciekawego lekko cierpkiego- słodkawego smaku. Warto dodawać ją do sosów, pasztetów, robić z żurawiny nadzienie czy po prostu posypywać suszonymi owocami. Smak tofu czy sera wegańskiego idealnie uzupełnia się z cierpkim posmakiem owocu. Żurawina sprawdza się jako dodatek do różnorodnych sałatek. Ciekawie komponuje się z marchewką.

Warto dodawać ją do ciasta na chleb: jest smaczniejszy i zdrowszy. Żurawinę można wykorzystywać również do dań na słodko, w tym wszelkiego rodzaju ciast, ciasteczek oraz muffinek. Doskonale nadaje się do farszu na naleśniki oraz przygotowywania domowych przetworów. Warto skorzystać z przepisu na ciasto czekoladowe z żurawiną i gruszką lub upiec tartę z kruchego ciasta z nadzieniem żurawinowym. Z kolei dżemy żurawinowe świetnie pasują do placków oraz tostów.

Wystarczy po prostu poeksperymentować samemu, dlatego nie podaje tutaj gotowych przepisów. Nie idziemy na łatwiznę użyjcie wyobraźni bo przykładów podałem chyba dość sporo 🙂 

 

KTO NIE POWINIEN JEŚĆ ŻURAWINY

Okazuje się, że spożywanie żurawiny ma również przeciwwskazania. Nie powinny jej jeść osoby, które stosują leki, związane z krzepliwością krwi. Żurawina może bowiem prowadzić do krwotoków. Dlatego zawsze radzę skonsultowanie się z lekarzem przy każdej niejasności. 

 

Kanał RSS
Facebook
Instagram

Zobacz też podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *