Zakwaszenie organizmu 2


Czy zakwaszenie organizmu to realne zagrożeniem dla przeciętnego Pana Kowalskiego lub jego sąsiadki Pani Nowak? Czy może to modna nowinka taka choroba naszej cywilizacji?  Nie wiem jednak moim zdaniem warto o tym coś niecoś wiedzieć. A Wam czytelnicy zostawiam opinię na ten temat.


CZYM JEST ZAKWASZENIE ORGANIZMU

Zakwaszenie organizmu wynika z zaburzenia równowagi kwasowo – zasadowej. Na czym to polega?Do pomiaru stopnia kwasowości czy zasadowości substancji służy wskaźnik pH. Jak zapewne pamiętasz z lekcji chemii pH może zawierać się w przedziale od 0 – 14, gdzie wartość poniżej 7 oznacza odczyn kwaśny, natomiast wszystko co powyżej 7 ma odczyn zasadowy. Substancje o pH równym 7 mają odczyn obojętny. Jednak większość płynów ustrojowych ma odczyn lekko zasadowy. I tak w celu zachowania równowagi kwasowo – zasadowej konieczne jest utrzymanie pH krwi na poziomie. Jeśli wartość ta jest powyżej dochodzi do rozwoju zasadowicy, natomiast jeśli pH jest niższe rozwija się zaburzenie określane kwasicą. I tutaj UWAGA: nie należy mylić jej z zakwaszeniem. Jeśli nie macie pewności radzę udać się do lekarza po skierowanie na odpowiednie badania.

 

Kwasica jest poważnym zaburzeniem wynikającym z nieprawidłowego funkcjonowania mechanizmów regulacyjnych w naszym organizmie, np. nerek czy płuc. Natomiast w przypadku zakwaszenia, na którym skupiamy się w artykule, mechanizmy te funkcjonują sprawnie, dzięki czemu pH krwi pozostaje utrzymane w normie. Niestety przewlekłe zakwaszenie może doprowadzić do rozwoju kwasicy, która jest już stanem niebezpiecznym dla życia człowieka i wymaga natychmiastowego leczenia. 

 

Jeśli okaże się, że Twój organizm faktycznie jest zakwaszony warto zmienić nieco dietę. W końcu jest to główny środek sprawczy całego zamieszania. Czy to oznacza, że całkowicie będziecie musieli rezygnować z zakwaszających produktów w swojej codziennej diecie? Absolutnie nie! Aby zwiększyć potencjał zasadotwórczy diety wystarczy zmniejszyć ilość produktów zakwaszających zwłaszcza produktów wysokobiałkowych przy jednoczesnym wzroście spożycia warzyw i owoców. 

 

Dla lepszego zobrazowania w tabeli poniżej przedstawione są prawidłowe wartości pH niektórych płynów ustrojowych w naszych organizmach.

Płyn ustrojowy
pH
Sok żołądkowy
2,5
Mocz
6,2
Wydzielina pochwowa
4,0 do 4,7
Krew
7,4
Pęcherzyk żółciowy
7,5 do 8,8
Sok trzustkowy
7,5 do 8,8

 


OBJAWY ZAKWASZENIA

Objawy zakwaszonego organizmu to między innymi: zmęczenie nieustępujące mimo odpoczynku, bóle głowy, apatia, pogorszenie wyglądu cery, utrata apetytu, skłonność do nerwicy, zaburzona przemiana materii jak również nadmierne przybycie kilogramów. Pojawiają się kłopoty z trawieniem, wzdęcia, często towarzyszące uczucie przepełnienia i nieprzyjemny posmak u ustach. O zakwaszeniu może ponadto świadczyć nieprawidłowa praca układu trawiennego – powinny nas zaniepokoić częste napady wilczego głodu i niepohamowana ochota na słodycze. Natomiast zaburzone funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego skutkuje nawracającymi zawrotami głowy i migrenami. Nasz organizm staje się o wiele mniej wydolny, zaczynamy mieć problem z pokonaniem nawet niewielkich dystansów oraz z radzeniem sobie ze stresem.


OBJAWY ZAKWASZENIA – DIETA

Za zakwaszenie organizmu odpowiada przede wszystkim niewłaściwa dieta. Nadmiar niektórych produktów narusza wspomnianą równowagę kwasowo-zasadową, narażając nas na wystąpienie nieprzyjemnych symptomów. Naszemu organizmowi nie sprzyjają artykuły spożywcze o wysokim stopniu przetworzenia, jedzenie zbyt dużej ilości jajek, serów, słodyczy, dużo soli – to przede wszystkim one zakwaszają nasz organizm. Jak również powinniśmy zachować umiar, sięgając po produkty zbożowe, czy niektóre napoje – zwłaszcza słodzone gazowane oraz kawę, czarną herbatę i oczywiście alkohol.

 

Wymienione produkty z powodzeniem może zastąpić kasza jaglana i gryczana, mleko, śmietana i migdały. W diecie nie może rzecz jasna zabraknąć warzyw – właściwości odkwaszające wykazują przede wszystkim: cukinia, bakłażan, szpinak, brokuły, buraki, marchew. Na naszą korzyść działają także takie owoce, jak kiwi, banany, cytrusy, brzoskwinie, arbuzy, maliny oraz truskawki. W zależności od wzrostu i masy ciała dobrą metodą a nawet niezbędne jest picie przeciętnie od 2 do 4 litrów czystej wody wysokiej jakości. Przynajmniej raz dziennie mocz powinien być prawie przezroczysty. To pozwoli nam wypłukać z organizmu szkodliwe substancje. Do produktów, które w niewielkim stopniu wpływają na zakwaszenie organizmu możny zaliczyć chleb żytni, płatki zbożowe, owocowe soki słodzone, słodkie jogurty, majonez, ketchup, sos sojowy, orzeszki ziemne, popcorn solony. Zmiana trybu życia a przede wszystkim diety, może pomóc nam zażegnać uciążliwe dolegliwości, które skutecznie utrudniają normalne funkcjonowanie.

 

Należy jednak podkreślić, że objawy często towarzyszące zakwaszeniu organizmu są bardzo zróżnicowane i mogą świadczyć o chorobach, które nie są z nim związane, np. z nieprawidłowym funkcjonowaniem wątroby, nerek, trzustki, czy żołądka. Wiele metod terapeutycznych zawodzi, ponieważ nie uwzględniają konieczności zobojętnienia nadmiaru kwasów. Przy już istniejących schorzeniach, u których podłoża leży zakwaszenie, sama zmiana odżywiania lub stylu życia jest niewystarczająca żeby zneutralizować zakwaszenie tkanki. Utrzymanie właściwej równowagi pH jest zdecydowanie łatwiejsze niż jej odzyskanie. Z tego właśnie powodu detoksykacja organizmu nie powinna być przeprowadzana bez konsultacji z lekarzem, który w przypadku wątpliwości skieruje nas na odpowiednie badania.

 


PRAWDA CZY FAŁSZ

Mówią, że białko i cukry nie powinno się łączyć. Rzeczywiście mają one właściwości zakwaszające, ale probleme jest nie w ich spożywaniu razem, co brak neutralizatorów z żywności o właściwościach zasadowych. W zbilansowanej diecie zabiegamy o równowagę kwasowo-zasadową łącząc produkty kwaśne jak np. nabiał czy strączki z produktami zasadowymi takimi jak warzywa i owoce bogate w kwas jabłkowy, winowy, cytrynowy. Faktem jest również, że nawet dobrze zbilansowana dieta daje w efekcie odczyn lekko kwaśny. Z niewielkim nadmiarem kwasów organizm nasz jednak znakomicie sobie radzi. Nie ma powodów do obaw.

 

Aby uniknąć zakwaszenia w zasadzie możemy jeść wszystko tylko w odpowiednich proporcjach.  Istotna uwaga, unikaj też jedzenia przed snem przynajmniej na minimum 2 godziny zanim pójdziesz się położyć. Chodzi o to aby organizm nie był przeciążony na noc  nadmiarem niestrawionego pożywienia.

 

Zapomnijcie o super pigułkach na zakwaszenie bo czegoś takiego nie ma moim zdaniem jedynie placebo czyli substancja obojętna, nie mające wpływu na stan zdrowia pacjenta, podawane choremu jako terapia. Jesteśmy po prostu przyzwyczajani do tego, że jak boli to tabletka i po problemie a to tylko zwykłe naciąganie.

 

Kanał RSS
Facebook
Instagram

Zobacz też podobne wpisy


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 komentarzy do “Zakwaszenie organizmu