Gulasz z soczewicy


Soczewica jest przede wszystkim bardzo prosta w gotowaniu 

 

Soczewica jest przede wszystkim bardzo bogata w białko oraz potas i fosfor. Znamy ją już od wielu lat. Ma ogromną wartość odżywcze, posiada wiele minerałów, które potrzebne są naszemu organizmowi. Co znajdziemy w soczewicy? Na pewno skrobię, cenne dla budowy kości wapń, potas i fosfor, ale także kwas foliowy i łatwo przyswajalne żelazo. Jest rewelacyjna dla przyszłych mam, właśnie dzięki temu, że jest źródłem kwasu foliowego.

Zapewne każdy z nas jadł przynajmniej jedno danie z soczewicą zieloną jak np. zupa. Jednak dziś podam jak przyrządzić gulasz z soczewicy zielonej choć i czerwona też świetnie nadaje się do tego celu. Pamiętajmy jednak, że soczewica czerwona szybciej się gotuje niż jej koleżanka soczewica zielona, dlatego warto najpierw przeczytać instrukcję gotowania na opakowaniu aby jej nie rozgotować.

Proporcję zawarte w przepisie podaję na oko czyli nie podaję dokładnie ile czego zwłaszcza jeśli chodzi o przyprawy.  Dlaczego? Jak wiadomo każdy z nas ma inne gusta i jednego daje mniej a drugiego więcej lub w ogóle nie stosuje danej przyprawy. Do gulaszu z soczewicy jako moja propozycja: smażona cukinia oraz sałatka z awokado, pomidorka i tofu 🙂

Przejdźmy zatem do gotowania.

 

Składniki na gulasz:

  • 1 szklanka soczewicy w tym wypadku zielonej
  • 1 karton mleka kokosowego choć niekoniecznie można to zrobić normalnie na wodzie
  • 1 średnia marchewka
  • 1 średnia pora lub cebula
  • 1/2 seleru
  • 2-3 ząbki czosnku lub czosnek niedźwiedzi jak kto woli
  • kilka listków pokrojonego jarmużu
  • olej kokosowy lub inny dowolny do smażenia
  • sól i pieprz 
  • mięta pieprzowa
  • kmin rzymski w całości lub zmielony
  • kurkuma
  • pomidor igiełki lub w płatkach

 

 

Przygotowanie:

Zaczynamy od namoczenia soczewicy w wodzie w proporcji 1:2 (na szklankę soczewicy 2 szklanki wody) przez około 30-40 minut aby trochę nam zmiękła. Następnie wylewamy wodę (chyba, że gotujemy na wodzie nie na mleku kokosowym wtedy nie musimy tego robić wody) i dajemy naszą soczewicę do garnka z mlekiem w proporcji też 1:2 lub wodą gotując na małym ogniu aż nam zmięknie około 30 minut mieszając co jakiś czas. Do soczewicy nie dodajemy żadnych przypraw aby nie zrobiła się twarda, niech ona sama nam się rozmięka.

W między czasie przygotowujemy nasze warzywka czyli kroimy je w kostkę lub po prostu zmielimy mikserem. Dajemy je na patelnię olej i podsmażamy dodając przyprawy. Kiedy nasza soczewica jest już miękka do dajemy do niej warzywa z patelni i podduszamy w garnku jeszcze około 10-15 minut.

W międzyczasie możemy zrobić naszą sałatkę: awokado obieramy, kroimy w kostkę tak samo pomidor. W misce mieszamy razem z rozdrobnionym palcami tofu i przyprawami.  Akurat ja dodałem sól, pieprz, czarnuszkę oraz trochę soku z cytryny.

Cukinię kroimy w plasterki możemy ją obtoczyć w bułce tartej jeśli mamy na taką ochotę i smażymy na patelni w oleju z obu stron.

 

 

Nasze danie mamy już gotowe, możemy je posypać posiekaną natką z pietruszki. Smacznego 🙂

 

Kanał RSS
Facebook
Instagram

Zobacz też podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *